Brexit and the Silent Minority

Strong of a majority of 1.8% of the votes in the Brexit referendum, the UK government feels like leaving the European Union. This historical result has been achieved thanks to disinformation, miscommunication and lies so big they could fit on a bus.

brexit bus
The Brexit Bus, featuring a blatant lie

It’s not the first time people choose to believe in something obviously fake and it won’t be the last. But it’s the first time a decision that is going to impact at least half a billion people is accepted without protests, without indignation, without a strong voice that could show the 16,141,241 Remain supporters that we, the Europeans, are with them. It is not a private British matter, it is something that involves all of us, because the negotiations are going to be long, expensive and will cause even more instability and uncertainty in our countries.

The fragility and incompetence of May’s Government (secretly a remain supporter) in dealing such a transition is evident: there is no plan, there is no strategy, only statements and deadlines changed every now and then.  Obviously the UK, with its half-in half-out politics, has been a pain in Europe’s ass for long time and the big shots can’t wait to see Brexit happen.  UK will probably implode becoming a colony of the United States (how ironic) or the Russian Federation.

boris
Alexander Boris de Pfeffel Johnson, trying to grab Prosecco bottles by their corks. The Prosecco Meeting is probably the most emblematic episode of these eight post-Brexit months.

This is unfortunately not a good reason to sit and watch! I have many Brits and European friends living and contributing to UK’s wealth and I find it unacceptable that a consultative referendum, won on such a small margin, could change their lives in such a drastic way. Had the situation been the reverse, I don’t think that Cameron would have joined the Schengen area or removed visa requirements forforeigners. Furthermore, in these cold war settings, we can’t allow a bunch of incompetent politicians to weaken and threat the wealth and spirit of Europe.

If I were a public figure I would not wait a minute to call for a mass protest in London, a protest which should be joined by everybody who cares for the future of the Union. Ryanair and Easyjet, companies whose profit is based on freedom of movement, could offer reduced fares on that specific day. I can already see the marketing campaign: “Visit UK before UK will forbid you to do so!”

Look at me, Leonard! Alcuni dei suoi versi migliori

Non ci si è ancora ripresi dagli sconvolgimenti politici d’Oltreoceano che un’altra pessima notizia ci raggiunge in un freddo mattino di Novembre: il grande poeta e cantautore canadese Leonard Cohen è morto all’eta di ottantadue anni.

E mi ritornano in mente tutte le serate passate con gli amici a cantare le sue canzoni; i suoi versi rubati e riadattati per far colpo su qualche ragazza; le giornate passate a tradurre nel miglior modo possibile le sue canzoni per questo sito.

Continua a leggere

House M. D. (2004)

1000px-House_logo.svgIl personaggio di Gregory House, lo Sherlock Holmes dei medici, è semplicemente geniale e Hugh Laurie lo interpreta alla perfezione. In particolare è da elogiare la varietà di temi etici affrontati nel corso delle 8 stagioni. Anche il format alla quale la serie rimane fedele per tutte le 177 puntate è interessante: cosa insolvibile, ipotesi errate, momento di serendipità che si ricollega alla cornice dell’episodio, soluzione del caso.

Per ovviare alla ripetitività di questo copione gli sceneggiatori sono costretti a cambi improvvisi di trama (spoiler alert): fine del matrimonio tra Chase e Cameron, suicidio di Kutner, morte di Amber, fuga di Tredici, rottura tra Cuddy e Lucas, rottura tra Cuddy e House e così via.

Per quanto accattivanti, queste improvvise divergenze rovinano in qualche modo l’armonia del racconto. Nonostante questo, e il finale a lieto fine, l’opera è indubbiamente uno dei punti più alti delle serie TV di inizio secolo.

Reservoir Dogs – Le Iene (1992)

Reservoir_dogs_ver1Un buon film di Tarantino che introduce gli elementi caratteristici delle sue opere: violenza, narrazione non lineare, dialoghi ricercati, ottimi attori. Magistrale come sempre Tim Roth.

A parer mio, il ridottissimo budget del film (gli attori hanno usato addirittura abiti propri durante le riprese) ha contribuito a focalizzare l’attenzione sui dialoghi e sulla recitazione, caratteristica che si è attenuata negli ultimi film di Tarantino, incentrati principalmente sulle scene di combattimento.